loading...
تاسیسات اکابن
علیرضا محمدشاه بازدید : 165 سه شنبه 20 آذر 1397 نظرات (0)

لودسل چیست؟

 

ودسل (LoadCell)چیست؟

لودسل یك نوع حسگر (Sensor) الكترونیكی برای اندازه‌گیری وزن و نیرو است كه در انواع كششی، خمشی، فشاری و پیچشی ساخته شده است.

موارد كاربرد لودسل چیست ؟            

LoadCell برای اندازه‌‌گیری نیرو و وزن در كارخانجات مختلف و نیز اندازه‌گیری كشش كابل‌‌ها و كشش نخ در كارخانجات نساجی و سایر صنایع استفاده می‌شود.
اندازه‌گیری وزن بطریقه دیجیتال در ترازوهای الكترونیكی نیز نیازمند LoadCell می‌باشد. امروزه انواع مختلف load cell با ظرفیت‌های متفاوت در ساخت ترازوها و باسكول‌های الكترونیكی كاربرد فراوان دارد.  سیستم‌های اتوماتیك بر اساس اندازه‌گیری وزن مواد در كارخانجات مواد غذایی – كارخانجات آسفالت – پلانت‌های مواد شیمیایی همه از LoadCell استفاده می‌نمایند…..

سازندگان لودسل

امروزه به دلیل موارد استفاده متعدد در صنایع اتوماسیون، تولید کنندگان LoadCell در جهان رو به افزایش است،. این شرکت با سازندگان مشهوری مانند  Zemic ,Celltec ,HBM ,Revere  و . . . فعالیت دارد.

ساختار لودسل چگونه است ؟                                   

load cell شامل یك هسته فلزی (از آلیاژ خاص) و تعدادی strain gauge مجموعه ای از مقاومت های الکتریکی می‌باشد كه در اثر اعمال نیرو مانند تمام مواد تغییر شكل می‌یابد اما پس از برداشتن نیرو به حالت اولیه خود برمی‌گردد . میزان برگشت‌پذیری این ماده تعیین كننده كیفیت و دقت و دیرپایی لودسل است.

دقت لودسل یعنی چه و چگونه تعیین می‌شود؟     

دقت LoadCell یعنی قدرت تفكیك آن نسبت به ظرفیت كل و نیز حد خطای مجموع آن .
عوامل دخیل در دقت و كیفیت LoadCell نوع آلیاژ هسته و ساختار strain gauge می‌باشد . موسسه oiml  واقع در سوئیس  قدرت تفكیك و خطای مجموع LoadCell و رفتار LoadCell تحت رطوبت و درجه حرارت را بر اساس استانداردهای خاص مورد ارزیابی قرار می‌دهد كلاس دقت لودسل را تعیین می‌كند.
كلاس دقت توصیه شده برای LoadCellهای مورد استفاده برای توزین تجارتی تعیین شده است.
Load Cell ها کاربرد فراوان و روز افزونی در صنعت دارند، از اندازه‌‌گیری نیرو در كارخانجات مختلف و نیز اندازه‌گیری كشش كابل‌‌ها و نخ گرفته تا سنجش وزن بطریقه دیجیتال در ترازوهای الكترونیكی،توزین نواری یا نوار نقاله ها ،انواع پاکت پرکن ها و جامبو بگ پرکن ها ،باسکولها،و…. امروزه انواع مختلف لودسل با ظرفیتهای متفاوت در ساخت ترازوها و باسكول‌های الكترونیكی به كار میرود.


انواع لودسل:

انواع لودسل ( از لحاظ شکل ظاهری و کاربرد ) به این گروهها تقسیم می شوند:


۱ 
– لودسل های تک پایه

load cellهای تک پایه ، دارای یک پایه بوده و بیشتر در ترازوهای فروشگاهی، توزین نقاله و توزین ماشین آلات بسته بندی و پرکن کاربرد دارند.

loadcell2 loadcell1

۲- لودسل های خمشی

LoadCell های خمشی یا shear beam معمولا در باسکول های کفه ای، باسکولت ها و سیستم های توزین و لاشه کش ها و نیز توزین هاپرها و تانک ها استفاده می شود. این مدلLoadCell ها باید بصورت چند تایی استفاده شوند.

loadcell3

۳- لودسل های خمشی دو طرفه

LoadCellهای خمشی دو طرفه  بیشتر در توزین مخازن، توزین سیلو و توزین باسکول کاربرد دارند. یکی از پرکاربردترین نوع ای  ،HM9B می باشد.

loadcell4


۴- لودسل های کشش و فشار

LoadCell کششی یا Tension load cellمعمولا در باسکول های آویز و یا در هر نوع سیستم توزینی که ماهیت کششی دارد استفاده می گردند از این قبیل می توان به تبدیل‌ها(تبدیل باسکول های مکانیکی به نیمه الکترونیک)، هاپر، بچینگ و … اشاره نمود. انواع LoadCell های آویز جرثقیل سقفی نیز در این گروه جای دارند.

یکی از پرکاربردترین آن که به LoadCell شکل اس یا S Type  معروف هستند و در سیستمهایی استفاده می گردند که هم ماهیت کششی دارند و هم فشاری.

loadcell5

۵- لودسل های فشاری

شامل زیر مجموعه های :
۵-۱- LoadCell فشاری بشکه ای Canister : این لودسل ها معمولا در مواردی نظیر  سیستم بچینگ، توزین مخازن، قطارکش ها و به طور کلی سیستم های توزین سنگین کاربرد دارد.
۵-۲-LoadCell فشاری مینیاتوری Low Profile : برای کاربردهای ظریف و یا محلهایی که محدودیت فضا داریم بکار می رود.
۵-۳-LoadCell فشاری تک نقطه Single point : این نوع لودسل ها بصورت نقطه ای عمل کرده و بصورت تکی استفاده می شوند.

loadcell6

۶- لودسل های باسکولی

LoadCell های باسکولی، فشاری ستونی بوده و بیشتر در توزین مخازن، سیلو و اختصاصا باسکول کاربرد دارند.

loadcell7

۷- لودسل های خاص

انواع LoadCell با کاربردهای خاص و ویژه در این گروه قرار می گیرند. مانند LoadCell های تخمین بار سیم و کابل ، سنسور گشتاور ، سنسور دو محور x,y ، صفحات توزین و …

LoadCell

هر دستگاه LoadCell دارای یک ظرفیت مشخص می باشد که هر چقدر یک   LoadCell  قدرت تفکیک بیشتری نسبت به ظرفیت کل را داشته باشد و دارای حد خطای مجموع کمتر و دقت بالاتری باشد، مطلوبتر به شمار می آید.

LoadCell ها درجه حفاظت آی پی IP مختلفی دارند که بنا به مورد استفاده شان ارائه شده است. ( بطور مثال IP 66 یعنی مقاوم در مقابل ریزش پر فشار آب ، IP 67 یعنی مقاوم در مقابل نفوذ بهنگام غرق در آب ،  IP 68 یعنی مقاوم در حالت مغروق در آب تحت  فشار )

 

برای بررسی بهتر به وب سایت شرکت مراجعه کنید.

www.kian-industryco.com

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 93
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 13
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 88
  • بازدید ماه : 69
  • بازدید سال : 2,198
  • بازدید کلی : 36,934